Lastbilschaufförens död är en tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för företaget där det hände. Ingen VD vill ha ett förlorat människoliv på sitt samvete. Det som kanske är mest oroväckande är att den aktör som har mest makt i sammanhanget, Arbetsmiljöverket, inte arbetar aktivt med att förebygga dessa olyckor.

Som före detta lastbilschaufför har jag besökt många fabriker och i mitt nuvarande arbete hjälper jag industrin i dessa frågor. Jag vill belysa ett allvarligt riskområde i svensk industri som få förstått omfattningen av och som Arbetsmiljöverket inte jobbar tillräckligt aktivt med. Lastbilschaufförer utför ett samhällsviktigt uppdrag och utan lastbilstransporter skulle den svenska industrin stanna.

Tyvärr visar Arbetsmiljöverkets egen statistik att lastbilschaufför är en yrkesgrupp som toppar olycksstatistiken: Näringsgrenen ”Transport och magasinering” låg under 2015 högst bland kvinnor och näst högst bland män. De senaste åren har i snitt en lastbilschaufför dödats varje månad i Sverige.

Forskning visar att en majoritet av olyckorna sker i samband med lastning och lossning av gods, något olyckan i Degerfors är ett exempel på. På en normal fabrik är ofta lastbilschaufförer den allra största gruppen av alla underentreprenörer – det kan handla om hundratals nya chaufförer varje dag.

Här har svensk industri ett stort ansvar som måste följas upp. Idag verkar Arbetsmiljöverkets kontroller inom transportområdet mest vara inriktade mot enkla åtgärder som att hitta åkerier som glömt att besiktiga en bakgavellyft.

Men olyckorna sker ute hos åkeriernas kunder, industriföretagen, och där borde Arbetsmiljöverkets kontroller förbättras. Svenska industriföretag är idag väldigt medvetna om säkerheten. Det finns inom industrin flera fungerande system för att utbilda underentreprenörer, men hittills har lastbilschaufförer varit exkluderade från dessa system.

Trots att de är mest olycksdrabbade. Alldeles för många företag har i dag ett arbetssätt som i lagens mening är bristfälligt. Det är bokstavligen en fråga om liv och död.

Det är dags att vi på allvar får upp ögonen för olyckorna som drabbar lastbilschaufförer och terminalarbetare vid arbete i svensk industri. Det är också dags att Arbetsmiljöverket börjar kontrollera rätt saker!

Jag undrar om generaldirektör Erna Zelmin-Ekenhem vet hur vardagen och verkligheten ser ut för lastbilschaufförerna som håller Sverige rullande? Om inte så kan jag berätta det. Låt oss jobba tillsammans för att ingen människa ska dödas på jobbet. Chaufförerna har rätt till en förändring – nu!

//JAKOB ARMÖ, fd lastbilschaufför och grundare av LUP Technologies AB