Det var mörkt vid vägarbetet på E4 utanför Ljungby. Timmy Edström, lagbas på anläggningsföretaget Svevia, såg en bil närma sig arbetsplatsen i hög hastighet. Han gick ut och gestikulerade för att få ner hastigheten hos bilisten som uppskattningsvis körde i 70-80 kilometer i timmen. När det inte gav någon effekt slog han asfaltsrakan rakt i vindrutan på den passerande bilen.

Timmy Edström medger att sinnet rann över men ångrar ingenting. Dagligen upplever han hur bilister kör förbi hans arbetsplats i 80-90 kilometer i timmen, ytterst nära dem som arbetar på vägen. Slaget med asfaltsrakan var en handling i nödvärn, menar han.

– Som lagbas har jag ett ansvar. Och jag tänkte på mina kollegor som arbetade bakom mig, säger han.

Tingsrätten håller dock inte med om att det var nödvärn och dömde nyligen Timmy Edström för skadegörelse till 13 000 kronor i skadestånd och 11 000 kronor i dagsböter.

Timmy Edström ska överklaga.

– Domen är ett hånskratt i ansiktet på mig, säger han.

Men även om domen står sig kommer Timmy Edström inte att behöva betala böterna helt själv. Inom branschen är det många som stöttar honom ekonomiskt. I helgen hade han fått in 17 000 till böterna.

– Det känns helt fantastiskt.

Det stora stödet till Timmy Edström har sannolikt att göra med att domen satt fokus på den farliga arbetsmiljön vid landets vägarbeten. Framförallt på kvällarna, när trafiken är glesare, går det ofta väldigt fort. Trafikrytmen styr helt hur fort det går, berättar Timmy Edström som säger att man aldrig kan vända ryggen till trafikflödet.

– Trafikanterna är som en boskapshjord. Men följer den ledande kon, säger han.

Enligt Arbetsmiljöverket sker runt 200 olyckor per år i samband med anläggningsarbete på vägarna. Mellan 2003 och 2015 skadades runt 60 personer, ”personal på vägen” i samband med vägarbeten, enligt Trafikverket. Därutöver skadades runt 130 vägarbetare som körde olika typer av fordon under samma tid.

//Arbetsmiljöforums tidning, Du&jobbet, OSCAR MAGNUSSON