Varför är det så trögt att komma i väg på den där 20-minuterspromenaden i dagsljus som hälsocoachen gett råd om? Brukar du också bli sittande med kollegorna?

– Vi tenderar att välja det som är kortsiktigt trevligast för oss, hellre än det lite tråkigare men långsiktigt bättre. Hjärnan tycks funka så, säger Maria Karnell, som tycker frågan om vad vi väljer är mycket intressant.

Det är helt enkelt oftast roligare att slöa med kollegorna än att promenera runt kvarteret.

– Vi tar ju också en chokladkaka för att det är gott, även när vi vet att det långsiktigt kan göra oss feta. Onyttiga vanor handlar sällan om informationsbrist.

Vad ska man då göra åt saken? Det handlar bl a om att försöka tygla sina impulser och göra klart för sig vilka ens prioriteringar är. Lura sig själv lite, inse att val är svårt och gå ihop med andra för att välja bättre.

– Ett sätt är att säga högt till sig själv och sina kollegor vad som är viktigt. T ex. ”Jag behöver komma ut på lunchen, eftersom jag blir piggare då. Påminn mig!” Och försök få med någon, det är ofta enklare att göra något tillsammans. Då kan man ju dessutom fortsätta prata. Och ha lagom ambitioner. Gillar du kakor – ha en kakdag.

Hur gör man då när det finns flera alternativ, som man inte förmår välja bland?

– Inse att till slut måste man välja trots osäkerhet om vad som är bäst. För att inte välja är ju också ett val. Och det går att fatta nya beslut, om det inte blev rätt.

Det som kan hjälpa är att skriva ner, t ex:

Vad innebär valet på kort och på lång sikt?
Vad kan jag rimligen veta och inte veta om följderna?
Var finns min motivation? Är det jag som vill byta jobb – eller är det t ex min partner som tycker att jag borde tjäna mer pengar?
Kan jag skaffa mig andrum, skjuta på beslutet en period och tänka på något annat?
– Det är inget konstigt att vara osäker en tid. Svåra beslut väcker rädslor att det ska bli fel. Och vi kommer alla att välja fel ibland.

Vad gör man då?

– Tänk på felvalet som något du lär dig av. Om vi inte gjorde misstag skulle vi ju inte lära oss något. Och försök rätta till det som går.

Hon ger exempel: Har man sårat någon annan får man säga det och be om ursäkt. Har man efter mycket tvekan börjat på juristlinjen och vantrivs jättemycket, får man sluta och välja igen. Har man gjort något man känner skam över, berätta det för några utvalda personer, försök gottgöra, men älta inte.

– Ibland får man också ge saker lite tid för att se hur de utvecklas. Du tror kanske att du valt fel yrke eller utbildning, men kämpar du på ett tag kanske något händer och du får en annan syn på saken. Idag pratas det mycket om vikten av ”grit”.

Ett annat ord för samma sak är ihärdighet, att inte ge upp när det går trögt.

– En del hävdar att grit är lika viktigt som begåvning för att lyckas. Många väljer att skjuta på det som måste göras, något som är vanligare bland impulsiva personer. Ju mer självkontroll, desto lättare är det att sätta igång.

//Arbetsmiljöforums tidning Du&jobbet, Eva Berlin