En situation många chefer känner igen är att en medarbetare kommer in och klagar på en annan.

-Börja då med att fråga: ”Har du pratat med personen?”. Om svaret är nej, uppmana till detta och be om en rapport hur det gick. Om svaret är ja, fråga: ”Hur pratade du?” Be om ett nytt försök och säg: ”Funkar det inte nu heller vill jag att ni kommer båda för att hitta en lösning.”, säger Lars Övling.

Chefer ska akta sig för att springa ärenden och lösa andras konflikter innan de själva försökt, tycker han. Det är heller ingen god idé att tillsammans med en medarbetare prata om en annan som är frånvarande.

Oftast är det bra att lugna sin vrede innan man säger något till en person man är irriterad på, så att man inte handlar i affekt, tycker han. Gamla råd är att gå ett varv runt kvarteret eller räkna till tio.

-Är du arg på någon är ett trick att säga till dig själv hur pass förbannad du egentligen är - före samtalet. Gå in på toaletten, säg högt vad du har lust att säga. Typ: ”Om jag fick välja skulle jag inte vistas i samma rum som du. Ditt ständiga klagande och konspirerande gör mig arg. Det är så jag har det.”

När du fått sagt din känsla högt och självbekräftat den kan du bättre hantera dina impulser under samtalet och ta ansvar för hur du vill kommunicera, menar Lars Övling.
Blir samtalet ändå hetsigt, föreslå en paus. Sen brukar det gå att fortsätta.

-När du lugnat dig kan du bättre bedöma hur du vill reagera istället för att gå på impuls.

Du kan också fundera: ”Hm, vad säger det om mig att jag blir så förbannad?” Eller diskutera med någon vän: ”Vad händer i mig, hur ska jag förstå mig själv?”

-Varje person du har svårt för är en källa till självinsikt. När du möter någon med egenskaper som stör dig, försök se andra sidor. Det kommer att ändra på relationen.

//Du&jobbet, Eva Berlin