Sambandet mellan att känna sig stressad på jobbet och att risken att utveckla sömnproblem, utmattningssyndrom och i längden även hjärt- och kärlsjukdomar är redan ganska väl undersökt av forskningen. Men vad är det som gör att många ändå trivs på sin arbetsplats – trots stress och hög arbetsbelastning?

Lina Ejlertsson, forskare vid medicinska fakulteten vid Lunds universitet

Det ville Lina Ejlertsson, forskare vid den medicinska fakulteten vid Lunds universitet, ta reda på.

– Vi vet att återhämtning är det absolut viktigaste för att må bra. De flesta kopplar dock detta till det arbetsdagens slut, när man kommer innanför dörren hemma eller när man har semester på sommaren. Men det är minst lika viktigt att kunna hämta energi under själva arbetsdagen, så att man slipper komma hem helt slutkörd, säger hon.

I ett tidigare projekt kom hon fram till just detta – hur viktig återhämtningen är för välmåendet. I arbetet med sin avhandling har hon sedan intervjuat 50 personer som arbetar i primärvården i nordöstra Skåne om vad som krävs för att uppleva återhämtning. Hon kom fram till tre olika kategorier som ansågs vara allra viktigast: variation i arbetet, gemenskapen på arbetsplatsen och hanterbarhet i arbetet, dvs att ha kontroll över arbetssituationen.

– Även om min studie är gjord bland vårdpersonal är detta något som går att implementera på de flesta yrken där arbetsbelastningen är hög. När det t ex gäller variation i arbetet handlar det mycket om att variera uppgifter som kräver mycket tankearbete med mer monotona uppgifter. Och när det gäller hanterbarhet är det för de allra flesta viktigt att veta hur man ska prioritera när högarna med arbetsuppgifter växer på skrivbordet.

Gemenskap på arbetsplatsen handlar framför allt om att lära känna arbetskamraterna utanför den professionella rollen, att fika och gå lunchpromenader ihop, skratta och småprata om annat än jobbet. Något som visat sig betyda mycket för i vilken utsträckning medarbetare upplever sig ha möjlighet till återhämtning, menar Lina Ejlertsson.

För att testa om det går att förbättra medarbetares välmående har hon och hennes projektgrupp under ett år genomfört interventioner på sex olika vårdcentraler. Det har handlat om allt från att införa morgonmöten till aktiviteter som andningsövningar, lunchpromenader och teambildning-övningar. Vårdpersonalens mående mättes före och efter interventionerna och ska jämföras med 15 andra vårdcentraler där inga interventioner gjorts.

De är ännu inte klara med att utvärdera resultaten från studien. Men på flera av arbetsplatserna har de ändå kunnat se hur vissa återhämtningsmoment blivit en del av verksamheten. Därmed har insatserna förmodligen även ökat välmåendet till viss del, menar hon. Samtidigt är det också viktigt att komma ihåg att det finns stora organisatoriska problem i vården som inte kan lösas enbart med andningsövningar eller lunchpromenader.

– Det jag hoppas är att kunna ändra tankesätt litegrann när det gäller energi och återhämtning. Om vi ser vår energi som en bägare är det givetvis så att den ibland kommer att tömmas helt ibland, men om vi försöker fylla på den under dagen kan vi då och då även komma hem med lite plus i kassan.

// ZANDRA ZERNELL

 

SÅ FÅR DU IN ÅTERHÄMTNING PÅ ARBETSPLATSEN:

* Variation i arbetet. Varva arbetsuppgifter, tempo och miljö under dagen. Försök få tid att slutföra en uppgift innan du måste börja på nästa och byt kroppsställning ofta.

* Ta mikropauser. Ta ett djupt andetag mellan de olika momenten, rulla tillbaka axlarna, sträck på dig, titta ut genom fönstret och se vinden blåsa i träden.

* Jobba på gemenskapen. Ta gemensamma lunchpromenader med kollegorna, när vi kommer ut förändras ofta samtalet och blir friare än inne i t ex lunchmatsalen. Undersök om det går att införa gemensamma morgon- eller fikamöten.

Läs mer om vikten av att ta pauser och hur du gör för att hinna med det i nästa nummer av Du&jobbet!