Jennifer Mellgren skrev sitt inlägg på Facebook där hon berättade att hon i helgen skulle jobba sina sista arbetspass i en av sportkedjan XXL:s butiker efter att ha arbetat där sedan början av februari. Anledningen är den bestraffningskultur som råder i butiken, uppgav hon.

Jennifer Mellgren berättade sedan för SVT hur hon redan första arbetsdagen informerats om att de anställda måste göra armhävningar inför sina kollegor om de begått vissa misstag eller inte levt upp till uppsatta mål. Det kunde t ex handla om att komma sent till morgonmötet eller att kalla de som handlar i butiken för ”kunder” i stället för ”gäster”.

När hon själv andra dagen kom några minuter sent till ett morgonmöte och då vägrade att utföra armhävningar uppger hon att hon blev inkallad på ett möte med sin chef. På mötet påpekade hon att bestraffningar inte är acceptabelt på en arbetsplats. Men hennes chef ska då ha hävdat att armhävningarna var motivation – och även en del av kulturen på företaget, enligt Facebook-inlägget.

Jennifer Mellgren har också berättat om en metod som kallas ”bomben”, som innebär att arbetslaget ska sälja en specifik vara inom en viss tid och att anställda som misslyckas känt sig tvungna att köpa den för egna pengar.

I kommentarerna till inlägget på Facebook berättar andra om liknande händelser kopplade till arbetskulturen på XXL.

XXL:s vd Per Sigvardsson har inte gått att nå men säger till Aftonbladet att han är bestört över att läsa om sin fd anställdas upplevelse och att företaget nu bett om ursäkt. Företagskulturen på XXL menar han är en ”öppen och stark kultur men hjälpsam, öppen och framåt”.

– Vi har en stark tävlingsanda och det är många unga människor som jobbar hos oss. Jag har precis startat på XXL och bara varit vd i två veckor. Men jag upplever inte att vi har en osund kultur, säger han till tidningen.

Jennifer Mellgren skriver i sitt inlägg att hon varit i kontakt med Handelsanställdas förbund, men att de inte kunnat göra något eftersom hon varken är med i facket eller tänkt arbeta kvar på företaget.

Nu uppger Handels Stockholmsavdelning att de kommer att besöka sportkedjans varuhus i staden.

– Varken jag eller mina kollegor har hört talas om detta som ett vanligt förekommande sätt att hantera förseningar, det är i alla fall inget som har nått oss. Men idag, tisdag, ska en ombudsman besöka varuhusen för att bl a prata med ledningen där. Vad som kommer ut av det vet vi inte än, säger Maria Patrikson, kommunikationsombudsman i Stockholm.

Eventuellt kommer även Handels centralt att undersöka hur det ser ut i butikerna runtom i landet, enligt presskontakten Jens Lundberg.

– XXL är ett ganska nytt företag i Sverige med en annan kultur bakom sig och vi ser ofta att när internationella aktörer etablerar sig i Sverige kan den här typen av krockar uppstå. Men vi är ändå förvånade över att ett så här stort företag visat prov på en så pass osund kultur, även om ledningen nu gått ut och markerat mot det.

Det behövs en lokal facklig organisation för att kunna säga stopp direkt när den här typen av problem uppstår, menar han. Det är dock en större utmaning att nå unga som är nya på arbetsmarknaden och som inte har koll på sina rättigheter.

– Nu gör vi en extra insats med inventeringen i Stockholmsbutikerna och då får vi se vad som händer. När en sådan här sak uppmärksammas vågar ofta fler träda fram och därför är det viktigt att vi är plats, säger han.

Arbetsmiljöverket ska senare under våren göra en inspektion i den berörda butiken.

//ZANDRA ZERNELL