Sedan årsskiftet måste franska arbetsplatser med mer än 50 personer ange under vilka tider de anställda förväntas vara nåbara på mobil eller e-post – och när de ska vara bortkopplade från sina digitala arbetsverktyg.

I praktiken innebär det alltså att företagen blir skyldiga att se till att ingen jobbmejlar efter arbetstid. Syftet med lagen är att hindra ”digital utbrändhet”, minska de anställdas stress och göra deras sömn bättre.

I ett första steg ska företagen förhandla med de lokala facken om ett förhållningssätt till hur telefoner och mejl används utanför arbetstid. Kommer man inte överens ska arbetsgivaren ta fram en plan där man ska visa vilka tider som man inte får mejla, sms:a eller ringa om jobbrelaterade frågor.

Då är frågan: skulle den franska lagen även vara något för Sverige?

Svaret är inte enkelt, menar stressforskaren Torbjörn Åkerstedt, professor vid Karolinska Institutet.

– Jag har ingen kristallklar uppfattning. Vissa grupper plågas av att inte kunna stänga av jobbet, de kommer att ha nytta av en sådan här lag. Men för andra kommer den att vålla problem.

Torbjörn Åkerstedt syftar på att många i dagens arbetsliv inte är detaljstyrda, utan målstyrda. Det innebär att det inte är lika viktigt när arbetsuppgifter blir gjorda – så länge de görs. Och utvecklingen mot att anställda själva får styra mer över sin tid är i grunden positiv, menar Torbjörn Åkerstedt.

Det finns redan en hel del företag som infört liknande förhållningssätt. Frankrike är dock det första land i världen som lagstiftar i frågan.

– Därför vet vi inte så mycket om effekterna. Men det ska bli intressant att följa, säger Torbjörn Åkerstedt.

Läs mer om den franska lagen i den engelska tidningen Guardian.

//Du&jobbet, Oscar Magnusson