Brister i arbetsmiljön vid Förbifart Stockholm

2019-08-28

Bygget av biltunneln Förbifart Stockholm har kantats av stora arbetsmiljöproblem och t o m utnämnts till förra årets sämsta bygge. Nu har avtalet med huvudentreprenören sagts upp och företaget har gått i konkurs.

Det var i december förra året som tidningen Byggnadsarbetaren utnämnde bygget av tunneln som ingår i Förbifart Stockholm – motorvägsförbindelsen som ska dras genom Stockholm – till årets sämsta bygge. Anledningen är de stora brister i arbetsmiljöarbetet som huvudentreprenören till ett av delprojekten dragits med, Lovön Samverkan AB (LSAB).

Företaget har varit ansvarigt för att bygga tunnlarna under Lovön, ett arbete som inleddes 2016. Men sedan dess har flera tillbud och olyckor rapporterats. Bl a stoppade Arbetsmiljöverket allt arbete i två dagar till följd av brister i brandskyddet och förelägganden om vite har riktats mot flera aktörer.

I mitten av mars valde så Trafikverket att häva sitt kontrakt med entreprenören LSAB, bl a till följd av den dåliga arbetsmiljön – och nu har företaget gått i konkurs.

Fredrik Sirberg, regionssekreterare på fackförbundet Byggnads stockholmsavdelning, är inte förvånad över att avtalet brutits.

– Vi har lagt ett flertal skyddstopp på arbetsplatsen, eftersom våra skyddsombud bedömt att det funnits risk för liv och hälsa. Bl a har det saknats livbojar och evakueringsstegar, odetonerade sprängmedel har hittats på markbädden och berg har behövts säkras, säger han.

Trafikverket ska nu göra en ny upphandling och Fredrik Sirberg hoppas att verkets upphandlingsvillkor kommer att skärpas när det gäller arbetsmiljöarbetet.

– Det måste finnas kriterier för hur man på ett professionellt sätt ska bedöma huruvida företaget kan leva upp till det som skrivs om t ex det systematiska arbetsmiljöarbetet. Entreprenörer som konkurrerade i den förra upphandlingen sade att det inte gick att lägga lägre anbud utan att tumma på reglerna – och tumma på reglerna är just vad som gjorts här, säger han.

Företaget LSAB har inte gått att nå, men enligt tidningen Byggnadsarbetaren har företaget motsatt sig att avtalet hävts. Tidningen uppger också att det är ca 130 personer som blir av med jobbet till följd av konkursen, varav ett 60-tal är yrkesarbetare. Även underentreprenörer uppges vara drabbade.

Förbifart Stockholm är en ny sträckning av E4:an som ska gå från Kungens kurva i söder till Häggvik norr om Stockholm. Bygget beräknats vara klar år 2026.

//ZANDRA ZERNELL