29-30 november 2021

Hybridarbetslivet - Det nya normala.
Är det så normalt?

Digi Live
Rekommendationerna om hemarbete är slopade och det är dags att vända åter till kontoren. Härligt!? Eller? En tredjedel av de berörda känner mest stress. Och en stor andel förväntar sig eller önskar att kunna fortsätta distansarbeta åtminstone delar av veckan.

Lösningen för många är en hybridarbetsplats med flexibilitet och smarta tekniska lösningar. Men hybriderna har sina alldeles egna utmaningar och fallgropar. Hur kan vi tackla dem? Hur ser verksamheter till att det nya kontoret erbjuder det bästa av det vi hade före pandemin och det vi har lärt oss under pandemin? 

Välkommen till två dagar som bjuder på den mest aktuella kunskapen och massor av exempel, inspiration och erfarenhetsutbyte. 

Programinnehåll

Dag 1

8.30 Digital incheckning 

9.00 Inledning 

Madelene Karlsson, projektledare Metodicum 

 

9.10-9.30 Välkommen,

Utveckling går snabbare än vad någon trott och ett ”buzz-word” har iallafall varit Det nya normala under större delen av pandemin. Om man gör en googling på det nya normala får man 14 700 000 träffar. Men vad är det som är det nya normala? För ett år sen pratades det om den digitala utvecklingen och hur det påverkade individer och organisationer.

Nu pratas det om de hybrida lösningarna - vad betyder det egentligen? Vad är och kommer att vara det normala, och för vem?

Pia Ståhl, moderator

 

9.30-10.15 Framtidens kontor 

Analysföretaget Kairos Future har följt frågan om framtidens arbetsplats under en längre tid. Under pandemin har företaget undersökt hur människor vill arbeta efter pandemin och vad de vill få ut av kontoret när de är där. Under våren släpptes deras rapport “Arbetslivet och kontoren bortom pandemin” 

Erik Herngren, Senior Partner, Kairos Futures 

 

10.15-10.35 Reflektion och diskussion med digital ”bordsgranne”

Paus/bensträckare 

 

10.35-10.40 Frågestund
Madelene Karlsson och Pia Ståhl

 

10.40-11.10 Arbetsmiljöutmaningar och möjligheter i det nya arbetslivet.
Vilka arbetsmiljöutmaningar uppstår specifikt i det nya arbetslivet där vissa medarbetare är på plats och andra utspridda? Hur påverkas systematisk arbetsmiljöarbete i splittrad tillvaro? Under pandemin har ISM bedrivit en interaktiv studie om arbetsmiljöutmaningarna som uppstått och vi får ta del av resultaten. 

Maral Babapour Chafi, forskare, ISM Institutet för Stressmedicin i Göteborg 

 

11.10-11.15 Reflektion och diskussion med digital ”bordsgranne” 

 

11.15-11.30 Paus 

 

11.30-12.15 Självledarskap och Digitala strategier 

När kopplingen mellan individens arbete och organisationens mål är tydlig kan självledarskap bidra till att uppnå önskade resultat. 

Och hur kan vi i det nya normala förstå mer om hur de val vi gör för att hantera vår digitala vardag påverkas oss själva och inte minst andra?

Pia Ståhl 

 

12.15-13.15 Lunch 

 

13.15-14.15 Genomgång av två färska studier från Sodexo

De gemensamma arbetsplatserna öppnar nu upp, men inte ens hälften av de som jobbat på distans under pandemin vill gå tillbaka till att jobba heltid på arbetsplatsen och för tjänstemän är nu flexibilitet lika viktigt som en bra chef för att man ska trivas på jobbet. Samtidigt finns det en stor grupp som inte trivts med distansarbetet och som jobbar bäst från kontoret, detta visar en ny kvartalsundersökning som Sodexo gör i samarbete med Novus.

Arbetslivet nu efter restriktionerna måste därför ta avstamp i en ny arbetslivsstrategi. Risken är annars att hybridarbetet skapar exkludering, en företagskultur med pyspunka och ett ledarskap som haltar. Johanna Langer och Henrik Järleskog på Sodexo, som skrivit fyra rapporter om det nya arbetslivet ger sina bästa råd för hur vi undviker anarki och detaljstyrning.

Johanna Langer, Business Transformation Lead på Sodexo

Henrik Järleskog, Head of strategy Sodexo Continental Europe

 

14.15-14.35 Reflektion och diskussion med digital ”bordsgranne”, Paus/bensträckare 

 

14.35-15.35 Arbetsrättsligt perspektiv

Vad säger egentligen anställningsavtalet och har innehållet i anställningsavtalet förändrats med anledning av ’’det nya normala’’?

Vilka skyldigheter har arbetsgivare enligt lag? Behöver arbetsgivare bli tydligare med vad som gäller enligt ’’det nya normala’’?

Kan arbetsgivare ställa krav på att arbetstagare vaccinerar sig?

Abraham Dal, Jurist specialiserad på arbetsrätt vid EmpLaw Advokater

 

15.35 Avslutning

Dag 2

8.30 Digital incheckning 

9.00 Välkommen tillbaka

Diskussion/reflektion i storgrupp 

 

9.10-10.00 Möteskultur i en hybrid värld - så lyckas du!

Att skapa effektiva möten med deltagare både digitalt och fysiskt är en utmaning. Hur hanterar man möten i en hybrid värld, nu och i framtiden? Fredrik Bauer presenterar fem nycklar för att lyckas med hybridmöten och skapa effektiva möten med aktiva deltagare.

Fredrik Bauer, Mötesutveckling Sverige

 

10.00-10.15 Paus 

 

10.15-11.00 Rekrytering och ledarskap i det nya normala  

Föreläsningen kommer att fokusera på hur mångfald och kvinnligt ledarskap gynnar affären i det nya normala, och hur detta fortsätt bli viktigare. Vi kommer prata om mångfaldens betydelse i kristider, distansledarskap och hur det gynnar kvinnor, attraktiva arbetsgivare för att attrahera topptalanger och kvinnliga ledare, konsten att skapa jämställda organisationer, och nyckelfaktorer för framgång. Föreläsningen är till stor del baserad på Wes rapport ”Wes Insights – Ledarskap i det nya normala” och undersökning som genomfördes i samband med det under november 2020. 

Rebecka Shirazi, Research Manager på Wes Group

 

11.00-11.15 Reflektion och diskussion med digital ”bordsgranne” 

 

11.15-12.00 Det nya arbetslivet, den hybrida paradoxen och styrkan med databaserad transformation

Just nu sker en enormt stor omställning i arbetslivet. Från en tid när kontoret var det självklara, till en tid när vi tvingades arbeta hemifrån och därifrån till nu när vi tar nästa steg i det nya arbetslivet. Ännu en förändringsfas, där vi lär av det som varit och tar med oss kunskaperna in i det nya. Vad kan vi lära och vad kan vi göra framåt för att lyckas med omställningen till det nya arbetslivet?

Henrik Byström, Affärsområdeschef Modern Work & Microsoft 365

 

12.00-13.00 Lunch 

 

13.00-13.45 Att leda i en hybrid arbetsmiljö 

De flesta är överens om att det nya normala kommer att innebära en mix av distansarbete och närvaro på kontoret. Men hur ser vi till att detta hybrida arbetssätt verkligen blir det bästa av två världar? Vad är viktigt för att lyckas med ledarskapet på hybridarbetsplatsen?

Tony Ullgren, leg. psykolog, ST kand. arbets- & organisationspsykolog, Starck & Partner och Ingrid Wibom, HR expert

 

13.45-14.00 Diskussion/reflektion i storgrupp 

 

14.00-14.10 Paus 

 

14.10-14.50 Exempelföretag. Arbetsförmedlingen har en planerad strategi och en lyckad återgång till kontoret. Hur gjorde dom?

Plötsligt, över dagen, skulle över 8000 medarbetare gå hem och arbeta hemifrån i en organisation där hemarbete i princip inte tillämpades. En organisation vars verksamhetsuppdrag till största del bestod i att möta arbetssökande och arbetsgivare i fysiska möten. Vad hände och hur gick det? Och hur man sedan lyckas organisera en återgång av samma organisation på långt över 100 olika arbetsplatser, från södra Skåne till Norra Norrland, i kombination med implementering av distansarbetsavtal?

Laila Andersen, Arbetsförmedlingen

 

14.50-15.00 Paus 

 

15.00-15.40 Vad säger forskningen om hydridarbetsplatser? Vad kan vi tänka på?

Nu när allt flera befinner sig i en situation där arbete på kontoret blandas med hemarbete inser vi vikten av att tänka igenom våra arbetsplatser och det sätt vi möts på, något vi tidigare har i stor utsträckning tagit för givet. Lucia Crevani går igenom några aspekter att tänka på när vi planerar för hybridarbete baserat på forskning om organisering, plats och teknik.

Lucia Crevani, Mälardalens högskola

 

15.40-15.50 Reflektion och diskussion med digital ”bordsgranne” 

 

15.50-16.10 Avslutning 

 

Tid och plats
29-30 november 2021
Första dagen startar 8.30 och avslutas 15.35. Andra dagen startar 8.30 och avslutas 16.10.
Digi Live

Digi Live - Som om du vore på plats. Delta på konferensen online. Ställ frågor, känn energin, utvecklas!

Pris

8 400 kr/person

Föreläsare
Pia Ståhl
Pia Ståhl
Moderator
Har en mångårig bakgrund som chef och ledare i flera olika branscher, erfarenhet som internkonsult inom organisation- och teamutveckling, har lång erfarenhet som mentor till ledare från linjechefer till Executive management. Pia arbetar idag huvudsakligen som arbetsmiljökonsult och utbildar brett inom arbetsmiljöområdet
Maral Babapour
Maral Babapour
Tek.dr. med inriktning människa-teknik-design
Maral tilldelades nyligen 2021 års Levipris för sin forskning om hur aktivitetsbaserade kontor påverkar individer och grupper ur ett verksamhetsperspektiv. Hon är verksam dels på Chalmers tekniska högskola, och dels på Institutet för Stressmedicin där hon forskar om arbetsmiljö i Västra Götalandsregionens aktivitetsbaserade kontor.
Erik Herngren
Erik Herngren
senior partner, Kairos Future
Analysföretaget Kairos Future har följt frågan om framtidens arbetsplats under en längre tid. Under pandemin har företaget undersökt hur människor vill arbeta efter pandemin och vad de vill få ut av kontoret när de är där.
 Henrik Byström
Henrik Byström
Affärsområdeschef Modern Work & Microsoft 365
Henrik Byström började arbeta på Microsoft år 2008. Han är affärsområdeschef för Microsoft365 och leder Microsoft Sveriges arbete med Det Nya Arbetslivet, d.v.s. att anamma ett modernt arbetssätt, ledarskap och medarbetarfokus med hjälp av modern teknik. Henrik har över 20 års erfarenhet av att leda olika former av team samt diskutera och införa samarbets- och kommunikationslösningar hos kunder inom både privat och offentlig sektor. Han är en uppskattad talare som uppmuntrar att tänka nytt och möjliggöra arbete oavsett tid och plats – ett område som också kräver såväl en utvecklad digital arbetsplats och ett förändrat ledarskap. Henrik är också en aktiv och uppskattad bloggare på LinkedIn.
Tony Ullgren
Tony Ullgren
leg. psykolog, ST kand. arbets- & organisationspsykologi.
Tony arbetat inom fältet organisationspsykologi på individ-, grupp- och organisationsnivå sedan 2001. Deltar i forskningsprojektet ”Utveckling av funktionella ledarbeteenden hos chefer i kommunal verksamhet”. Målet med detta forskningsprojekt är att generera kunskap om betydelsen av chefers ledarskap för psykosocial arbetsmiljö och produktivitet. Frågar som ska besvaras är. Hur ser koppling ut mellan ledarbeteenden och produktivitet/arbetsmiljö? Går ledarbeteenden att förändra? Vilken betydelse har chefers arbetsmiljö för deras möjligheter att utvecklas som chefer? Tony deltar i projektet som tränare av funktionella ledarbeteenden och skriver en vetenskaplig artikel utifrån data i projektet.
Ingrid Wibom
Ingrid Wibom
Med 20 års erfarenhet i roller som HR direktör, HR-chef för Sida, Unicef, Sveriges Radio och Botkyrka kommun har Ingrid Wibom en bred och gedigen erfarenhet inom såväl strategisk som operativ HR verksamhet. Ingrid Wibom har arbetat aktivt vid många kriser och deltagit i centrala krisledningsgrupper; bl.a under Tsunamin (Sida), under cyklonen i Bangladesh 2008 (UNICEF), under Svininfluensan 2009 samt vid mordet av Nils Horner (Sveriges Radio) 2014 och vid terrorattentatet på Drottninggatan 2017 (Botkyrka kommun).
Johanna Langer
Johanna Langer
Marketing director för Sodexo Sverige
Johanna är Marketing director för Sodexo Sverige och medförfattare till Sodexo 4 rapporter om det nya arbetslivet.
Henrik Järleskog
Henrik Järleskog
Head of strategy Sodexo Continental Europe
Henrik är en auktoritet inom Future of Work och är ofta anlitad som presentatör på de största internationella konferenserna och han frekventerar de största affärstidningarna på strategifrågor inom ämnet nästa generations arbetsliv. Med sina 18 år inom outsourcing och arbetsplatsindustrin globalt drivs hans av att skapa ett mer hållbart samhälle i stort, genom att göra gott.
Abraham Dal
Abraham Dal
Jurist specialiserad på arbetsrätt vid EmpLaw Advokater
Abraham har under många år arbetat med arbetsrätt för arbetsgivare och är en van samt uppskattad föreläsare. Arbetsrätten lägger inte hinder i vägen utan erbjuder möjligheter!
Rebecka Shirazi
Rebecka Shirazi
Research Manager på Wes Group
Rebecka arbetar som Research Manager på Wes och är också projektledare för bland annat FKL, Framtidens kvinnliga ledare som går av stapeln varje år. Hon är en erfaren ledare och kommer närmast från Center for Strategic and International Studies (CSIS), en topprankad säkerhets- och utrikespolitisk forskningsorganisation i Washington DC, USA, där hon bland annat var VP Strategic Initiatives och VP/Director External Relations och iDeas Lab.
Fredrik Bauer
Fredrik Bauer
Mötesutveckling Sverige
Fredrik Bauer är en mycket uppskattad pedagog, mötesdesigner och mötesledare. Han är författare till boken Mötesräddaren – 28 konkreta metoder som stimulerar hjärnan till effektiva och kreativa möten och brinner för att skapa rätt förutsättningar för framtidens möten och lärande. Genom företaget Mötesutveckling Sverige AB hjälper Fredrik företag och organisationer att planera och genomföra effektiva möten och utbildningar med fokus på syfte, mål, aktiva deltagare och långsiktiga effekter. Fredrik har en fil. mag inom Creative Business Management och projektorienterat ledarskap och har även universitetsstudier i pedagogik bakom sig.
Laila Andersen
Laila Andersen
Biträdande enhetschef på HR-enheten Verksamhetsnära stöd för verksamhetsområdena Arbetsgivare och Arbetssökande på Arbetsförmedlingen.
Laila Andersen är verksam som HR-chef på Arbetsförmedlingen. Hon är leg psykolog i grunden och har under sina 11 år på myndigheten arbetat med allt ifrån arbetssökande med funktionshinder i glesbygden till strategiskt HR-arbete på nationell nivå. Hon fick uppdraget att leda det operativa krisledningsarbetet i coronapandemins inledning. Detta på en av Sveriges största myndigheter med över 100 kontor runt om i Sverige och som har lagkrav på sig att ge service till arbetssökande. Hon har därefter drivit och samordnat det fortsatta arbetet kring pandemifrågorna för myndigheten på nationell nivå. Hon har även varit delaktig i att utforma återgångsplanering och Arbetsförmedlingens nya inriktning kring distansarbete och den kulturförflyttning som det innebär på en stor svensk myndighet.
Lucia Crevani
Lucia Crevani
Professor in Business Administration, Organization and Leadership, Mälardalens högskola

Boka plats på konferensen