Rekommendationerna om hemarbete är slopade och det är dags att vända åter till kontoren. Härligt!? Eller? En tredjedel av de berörda känner mest stress. Och en stor andel förväntar sig eller önskar att kunna fortsätta distansarbeta åtminstone delar av veckan.
Lösningen för många är en hybridarbetsplats med flexibilitet och smarta tekniska lösningar. Men hybriderna har sina alldeles egna utmaningar och fallgropar. Hur kan vi tackla dem? Hur ser verksamheter till att det nya kontoret erbjuder det bästa av det vi hade före pandemin och det vi har lärt oss under pandemin?
Välkommen till två dagar som bjuder på den mest aktuella kunskapen och massor av exempel, inspiration och erfarenhetsutbyte.
Tid och plats
29-30 november 2021
Första dagen startar 8.30 och avslutas 15.35. Andra dagen startar 8.30 och avslutas 16.10.
Första dagen startar 8.30 och avslutas 15.35. Andra dagen startar 8.30 och avslutas 16.10.
Digi Live
Digi Live - Som om du vore på plats. Delta på konferensen online. Ställ frågor, känn energin, utvecklas!
Pris
8 400 kr/person
Föreläsare
Pia Ståhl
Moderator
Har en mångårig bakgrund som chef och ledare i flera olika branscher, erfarenhet som internkonsult inom organisation- och teamutveckling, har lång erfarenhet som mentor till ledare från linjechefer till Executive management.
Pia arbetar idag huvudsakligen som arbetsmiljökonsult och utbildar brett inom arbetsmiljöområdet
Maral Babapour
Tek.dr. med inriktning människa-teknik-design
Maral tilldelades nyligen 2021 års Levipris för sin forskning om hur aktivitetsbaserade kontor påverkar individer och grupper ur ett verksamhetsperspektiv. Hon är verksam dels på Chalmers tekniska högskola, och dels på Institutet för Stressmedicin där hon forskar om arbetsmiljö i Västra Götalandsregionens aktivitetsbaserade kontor.
Erik Herngren
senior partner, Kairos Future
Analysföretaget Kairos Future har följt frågan om framtidens arbetsplats under en längre tid. Under pandemin har företaget undersökt hur människor vill arbeta efter pandemin och vad de vill få ut av kontoret när de är där.
Henrik Byström
Affärsområdeschef Modern Work & Microsoft 365
Henrik Byström började arbeta på Microsoft år 2008. Han är affärsområdeschef för Microsoft365 och leder Microsoft Sveriges arbete med Det Nya Arbetslivet, d.v.s. att anamma ett modernt arbetssätt, ledarskap och medarbetarfokus med hjälp av modern teknik. Henrik har över 20 års erfarenhet av att leda olika former av team samt diskutera och införa samarbets- och kommunikationslösningar hos kunder inom både privat och offentlig sektor. Han är en uppskattad talare som uppmuntrar att tänka nytt och möjliggöra arbete oavsett tid och plats – ett område som också kräver såväl en utvecklad digital arbetsplats och ett förändrat ledarskap. Henrik är också en aktiv och uppskattad bloggare på LinkedIn.
Tony Ullgren
leg. psykolog, ST kand. arbets- & organisationspsykologi.
Tony arbetat inom fältet organisationspsykologi på individ-, grupp- och organisationsnivå sedan 2001. Deltar i forskningsprojektet ”Utveckling av funktionella ledarbeteenden hos chefer i kommunal verksamhet”. Målet med detta forskningsprojekt är att generera kunskap om betydelsen av chefers ledarskap för psykosocial arbetsmiljö och produktivitet. Frågar som ska besvaras är. Hur ser koppling ut mellan ledarbeteenden och produktivitet/arbetsmiljö? Går ledarbeteenden att förändra? Vilken betydelse har chefers arbetsmiljö för deras möjligheter att utvecklas som chefer? Tony deltar i projektet som tränare av funktionella ledarbeteenden och skriver en vetenskaplig artikel utifrån data i projektet.
Ingrid Wibom
Med 20 års erfarenhet i roller som HR direktör, HR-chef för Sida, Unicef, Sveriges Radio och Botkyrka kommun har Ingrid Wibom en bred och gedigen erfarenhet inom såväl strategisk som operativ HR verksamhet. Ingrid Wibom har arbetat aktivt vid många kriser och deltagit i centrala krisledningsgrupper; bl.a under Tsunamin (Sida), under cyklonen i Bangladesh 2008 (UNICEF), under Svininfluensan 2009 samt vid mordet av Nils Horner (Sveriges Radio) 2014 och vid terrorattentatet på Drottninggatan 2017 (Botkyrka kommun).
Johanna Langer
Marketing director för Sodexo Sverige
Johanna är Marketing director för Sodexo Sverige och medförfattare till Sodexo 4 rapporter om det nya arbetslivet.
Henrik Järleskog
Head of strategy Sodexo Continental Europe
Henrik är en auktoritet inom Future of Work och är ofta anlitad som presentatör på de största internationella konferenserna och han frekventerar de största affärstidningarna på strategifrågor inom ämnet nästa generations arbetsliv. Med sina 18 år inom outsourcing och arbetsplatsindustrin globalt drivs hans av att skapa ett mer hållbart samhälle i stort, genom att göra gott.
Abraham Dal
Jurist specialiserad på arbetsrätt vid EmpLaw Advokater
Abraham har under många år arbetat med arbetsrätt för arbetsgivare och är en van samt uppskattad föreläsare. Arbetsrätten lägger inte hinder i vägen utan erbjuder möjligheter!
Rebecka Shirazi
Research Manager på Wes Group
Rebecka arbetar som Research Manager på Wes och är också projektledare för bland annat FKL, Framtidens kvinnliga ledare som går av stapeln varje år. Hon är en erfaren ledare och kommer närmast från Center for Strategic and International Studies (CSIS), en topprankad säkerhets- och utrikespolitisk forskningsorganisation i Washington DC, USA, där hon bland annat var VP Strategic Initiatives och VP/Director External Relations och iDeas Lab.
Fredrik Bauer
Mötesutveckling Sverige
Fredrik Bauer är en mycket uppskattad pedagog, mötesdesigner och mötesledare. Han är författare till boken Mötesräddaren – 28 konkreta metoder som stimulerar hjärnan till effektiva och kreativa möten och brinner för att skapa rätt förutsättningar för framtidens möten och lärande.
Genom företaget Mötesutveckling Sverige AB hjälper Fredrik företag och organisationer att planera och genomföra effektiva möten och utbildningar med fokus på syfte, mål, aktiva deltagare och långsiktiga effekter. Fredrik har en fil. mag inom Creative Business Management och projektorienterat ledarskap och har även universitetsstudier i pedagogik bakom sig.
Laila Andersen
Biträdande enhetschef på HR-enheten Verksamhetsnära stöd för verksamhetsområdena Arbetsgivare och Arbetssökande på Arbetsförmedlingen.
Laila Andersen är verksam som HR-chef på Arbetsförmedlingen. Hon är leg psykolog i grunden och har under sina 11 år på myndigheten arbetat med allt ifrån arbetssökande med funktionshinder i glesbygden till strategiskt HR-arbete på nationell nivå.
Hon fick uppdraget att leda det operativa krisledningsarbetet i coronapandemins inledning. Detta på en av Sveriges största myndigheter med över 100 kontor runt om i Sverige och som har lagkrav på sig att ge service till arbetssökande. Hon har därefter drivit och samordnat det fortsatta arbetet kring pandemifrågorna för myndigheten på nationell nivå. Hon har även varit delaktig i att utforma återgångsplanering och Arbetsförmedlingens nya inriktning kring distansarbete och den kulturförflyttning som det innebär på en stor svensk myndighet.
Lucia Crevani
Professor in Business Administration, Organization and Leadership, Mälardalens högskola