Risker i verksamheten

Att kunna bedöma och kartlägga risker inom arbetsmiljö är en av de mest grundläggande och viktiga delarna i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Har du inte kunskaper att kunna upptäcka och kartlägga risker faller stora delar av arbetet. Trots detta saknas ofta just spetskompetens inom området, trots att stora vinster finns att göra.

Beskrivning

Riskbedömningar ska vara en naturlig del av det systematiska arbetsmiljöarbetet. Under vår utbildning lär du dig upptäcka och kartlägga risker inom såväl organisatorisk, social som fysisk arbetsmiljö.

Behovet kring att upptäcka och kartlägga risker i verksamheten är en av de absolut viktigaste delarna i det systematiskta arbetsmiljöarbetet vilket beskrivs i föreskriften AFS 2001:1 Systematiskt arbetsmiljöarbete. Behovet och kravet blir ytterligare tydligt genom den nya föreskriften AFS 2015:4 Organisatorisk och social arbetsmiljö. Här finns tydliga krav på att arbeta förebyggande med såväl arbetsbelastning, kränkande särbehandling och förläggning av arbetstider. Här ingår ett stort arbete med att bedöma och kartlägga ev. risker i verksamheten för att ingen ska behöva drabbas av ohälsa eller behöva bli sjuk p.g.a. sitt arbete.

Arbetsmiljöfrågor behöver på samma sätt som produktion, ekonomi och kvalitet hanteras i verksamheten och inte som ett eget system för sig. Många verksamhetsbeslut berör arbetsförhållandena. Följderna för arbetsmiljön behöver därför bedömas och beaktas innan besluten fattas. Arbetsgivaren behöver ta hänsyn till alla faktorer som kan inverka på den enskildes arbetssituation.

Det gäller inte bara sådant som kan påverka hälsa och säkerhet negativt. En bra arbetsmiljö bidrar till en god hälsa och betyder mer än frånvaro av sjukdom och olycksfall. Risker i arbetet som inte åtgärdas kan vara tecken på att arbetsmiljöarbetet fungerar dåligt. Verksamheter har dessutom stora vinster på att arbeta förebyggande innan incidenten inträffat jämfört mot att åtgärda när väl olycka eller ohälsa uppstått.

Bedömningen av risker behöver göras mot bakgrund av de allmänna erfarenheter som finns i verksamheten och de rutiner som tillämpas. Det är viktigt att hämta kunskaper från sammanställningar av ohälsa, olycksfall och tillbud och av genomförda arbetsanpassnings- och rehabiliteringsåtgärder. Att förstå och kunna skilja ut vad som skiljer ut de organisatoriska och sociala riskerna mot de fysiska när man planerar och genomför riskbedömningar är av stor vikt.

Utbildningen leds av en arbetsmiljöexpert med omfattande kunskaper från kartläggning av risker i olika typer av verksamheter.  Utbildningen varvas med teoriföreläsning, diskussion, metoder, modeller och praktiska exempel. Deltagarna är välkomna att ta med sig egna frågor och exempel från sina egna verksamheter.

Du får genom utbildningen kunskap och verktyg för att kartlägga, bedöma, förebygga och minimera arbetsmiljörisker i din verksamhet!

Utbildningsnivå
Medel
Pris
3 900 kr/person
Omfattning
En heldag
Kurstillfällen

Passar inte något av datumen?

Anmäl ditt intresse här för vidare information om nya kunskaper.

Kontakt
Kundtjänst utbildningar
Jag hjälper dig om du har några frågor om utbildningen.
Här får du kunskaper och verktyg för att kartlägga, bedöma, förebygga och minimera arbetsmiljörisker i din verksamhet!